Volkswagen'in bazı benzinli motorlarında kullanılan ve ilk olarak 2006 yılında tanıtılan bir yakıt enjeksiyon sistemi olan TSI motor; Golf, Jetta ve Passat dahil olmak üzere çeşitli Volkswagen modellerinde kullanılmaktadır. TSI motor açılımı Turbocharged Stratified Injection olan terim, Türkçede Turbo Şarjlı Katmanlı Enjeksiyon şeklinde kullanılır.
TSI motor iki temel teknolojiyi bir araya getirir. Bunlar; turbo şarj ve katmanlı enjeksiyon teknolojisidir. Bu terimlerin ne anlama geldiği aşağıdaki gibi belirtilebilir;
●Turbo Şarj: Bu sistem, motora daha yüksek basınçta hava vererek daha fazla yakıtın yakılmasını ve sonuç olarak daha fazla güç üretilmesini sağlar.
●Katmanlı Enjeksiyon: Bu yakıt enjeksiyon teknolojisi, yakıtı doğrudan motor silindirine ileterek, daha iyi yanma ve gelişmiş yakıt verimliliği için yakıt-hava karışımını optimize eder.
Hem turbolu hem de doğal emişli motorların en iyi özelliklerini bir araya getirmesi TSI motor özellikleri arasında yer alır. Turbolu motorlar gibi, TSI motorlar da artırılmış güce ve torka sahiptir. Bununla beraber, turbolu motorların aksine, TSI motorlar hızlanırken herhangi bir gecikme yaşamaz. Bu özellik ile sürüşlerin daha duyarlı ve eğlenceli hale gelmesini sağlar. Araç hangi viteste giderse gitsin, hızlanma anında gerçekleşir, bu nedenle sollama daha güvenlidir ve yokuş yukarı gecikmeden sorunsuz bir şekilde güç verilebilir. TSI motor özünde, yakıt ekonomisinden ödün vermeden turbo beslemeli gücün heyecanını sunmaktadır.
‘’TSI motor ne demek?’’ konusunda bilgi sahibi olmak kadar TSI motorların nasıl çalıştığını bilmekte önemlidir. TSI sisteminin kalbi, turbo şarjdır. Turbo şarj, motora daha fazla hava zorlayan bir türbini döndürmek için egzoz gazlarını kullanır. Bu ekstra hava, doğru miktarda yakıtla birleştirildiğinde daha fazla güçle sonuçlanır.
Motorun çok fazla hava ile aşırı yüklenmesini önlemek için TSI sistemi, katmanlı bir şarj kullanır. Bu, hava-yakıt karışımının doğrudan yanma odasına birden fazla aşamada enjekte edildiği anlamına gelir. İlk aşamada, tutuşan ve havanın genleşmesine neden olan az miktarda yakıt enjekte eder. Bu genleşme, yanmamış yakıt-hava karışımının bir kısmını silindirden ön oda adı verilen bir yere iter.
Enjeksiyonun ikinci aşamasında, ön hazneye az miktarda yakıt enjekte edilir. Bu olay, tutuşur ve silindirdeki kalan yanmamış karışımın patlamasını zorlayan bir basınç dalgasına neden olur. Daha fazla güç ve verimlilikle sonuçlanan eksiksiz bir yanma yaratır.
Tek ve çift şarjlı TSI motorların her ikisi de turbo beslemeli ve direkt enjeksiyonlu yüksek performanslı benzinli motorlardır. Fakat iki motorun da tasarımları farklıdır. Tek şarjlı motor tek-kaydırmalı turboşarj tasarımına sahipken, çift şarjlı motor, çift-kaydırmalı turboşarj kullanır. Bu fark, iki motor için farklı performans özelliklerine neden olur. Tek şarjlı motorlar daha verimli olup çift şarjlı motordan daha iyi gaz tepkisine sahiptir.
Bunlar temelde aynı motorlar için pazarlama adlarıdır. Bu motorlar yapı olarak aşağı yukarı aynıdır ve sadece lüks Audi otomobilleri ve daha bütçe dostu Volkswagen üniteleri için farklı şekilde adlandırılırlar.
Geniş bir RPM aralığında yüksek tork üretme yeteneği, TSI'nin temel avantajıdır. Küçük bir turboşarj ve doğrudan enjeksiyon kullanarak, bu kompakt motorlar daha büyük doğal emişli motorların performansına yetişebilir. Bu durum, TSI araçlarına makul verimliliği korurken canlı bir hızlanma sağlar. TSI motor, çeşitli avantajları nedeniyle popülerdir. Bunlar aşağıdaki gibi sıralanabilir:
Kompakt Motor: | TSI motoru öne çıkaran şey, kaputun altında fazla alana ihtiyaç duymamasıdır. Küçük boyutuna ek olarak, motor aynı zamanda aracın içinde kolay vites değiştirmeyi sağlayan hafiflikte olup emisyonları ve tüketimi azaltma ve aynı zamanda tepki ve performansı artırma misyonuna sahiptir. |
Yakıt Verimliliği: | Benzini her silindire daha yüksek basınçlarda doğrudan püskürten, doğrudan yakıt enjeksiyon teknolojisi olan TSI motor, yanmanın daha verimli olmasını sağlar. Bu özellik yakıt ekonomisini artırır ve daha düşük devirlerde daha fazla tork sağlar. Performanstan ödün vermeden Volkswagen'in TSI motorlarını daha temiz ve daha ekonomik yapar.
|
Düşük Hızlarda Maksimum Tork: | TSI motor, motor devirleri düşük olsa bile maksimum çekiş gücü sağlar. Bu motorlar, 1500 ile 1750 RPM'lik düşük motor devirlerinde bile maksimum tork sağlamak için tasarlanmıştır. Yalnızca sürücünün sürüş keyfini artırmakla kalmayıp yakıt verimliliğini de artırır.
|
Güç: | TSI motor ailesini tasarlarken daha verimli yanmaya odaklanan Volkswagen mühendisleri, artırılmış düşük uç torku ve en son enjektör teknolojisi sayesinde turbo gecikmesi durumunu geride bıraktılar. Motorların gücünü azaltmadan küçülterek, tüm TSI motor Volkswagen modelleri etkileyici derecede düşük yakıt tüketimine sahip olmuştur. |
Birçok avantaja sahip olan TSI motor kullanımı, bazı dezavantajlara da sahiptir. Bunlar; doğal emişli motorlara sahip olanlara göre daha pahalı olmaları, turbo şarjlar gibi karmaşık bileşenlere sahip olmalarından dolayı özel bakım ve onarım gerektirmeleri ve son olarak da uzun ömürlü TSI motor çeşitlerinin biraz daha pahalı olan yüksek oktanlı yakıt gerektirmeleridir.
Benzinli motorlar için öncü teknoloji olan TSI motorlar, kompakt ve yüksek güçlü olup daha az yakıt kullanır. TSI motor teknolojisi, sürücüye mükemmel sürüş kabiliyeti ve olağanüstü yakıt ekonomisi sağlamak için TDI dizel ve FSI (yakıt katmanlı doğrudan enjeksiyon) benzinli motorların en iyilerini bir araya getirir. TSI motor olan araçlar genellikle benzinli araç olarak belirtilebilir.
TSI motor kullanımına geçmeden önce, motor sürecinin basitleştirilmiş bir dökümünden kısaca bahsetmek gerekirsek; ilk olarak hava, hava giriş sistemi aracılığıyla motora girer. Turboşarj gelen havayı sıkıştırarak motor silindirlerine daha fazla hava girmesini sağlar. Yakıt, motor yükü ve sürüş koşulları gibi faktörler göz önünde bulundurularak doğrudan silindirlere hassas bir şekilde enjekte edilir. En son olarak da sıkıştırılmış hava-yakıt karışımı tutuşarak motoru çalıştıran gücü üretir. Turbo besleme ve katmanlı enjeksiyonun birleşimi, TSI motor için güç ve verimlilik arasında denge kurmasını sağlar.
TSI
motor kullanımından bahsedecek olursak, araba ilk çalıştırıldığında yarım
kontak açıp beklenmeli ve ışıkların sönmesinden sonra araba yeniden çalıştırılmalıdır.
Sabah arabaya ilk çalıştırma yapıldığında yaklaşık 30 saniye kadar bekleyip
hareket edilmelidir. Burada önemli olan nokta, motorun ideal ısısına gelmeden
3000 devri geçmemesini sağlamaktır. Hızlı ve devirli gerçekleşen sürüşün
ardından durunca ve arabayı stop etmeden önce tekrar 30 saniye kadar
beklenmelidir.
TSI Motor Ömrü Ne Kadar?
Düzenli bakımları yapılması durumunda TSI motor ömrü, genellikle uzun bir ömre sahip olduğu bilinmektedir. TSI motor, 2000'li yılların ortalarından bu yana çeşitli Volkswagen Grubu araçlarında kullanılan turboşarjlı ve doğrudan enjeksiyonlu bir benzinli motordur. Düzenli yağ değişimleri, aşınan parçaların zamanında değiştirilmesi ve motorda aşırı zorlanmadan kaçınılmasıyla birçok TSI motor, on yıldan fazla dayanabilir. Öte yandan, bireysel sonuçlar sürüş koşullarına, bakım geçmişine ve diğer faktörlere bağlı olarak da değişebilir.