Araç kullanan her bireyin, rutin bakım işlemleri hakkında bilgi edinmesi oldukça önemli. Bu sayede hem aracın ömrü hem de sürüş deneyiminde verimlilik sağlanır. Motor verimliliğinde etkili bakım çalışmalarından birisi de rektifiye işlemi. Performans düşüşü yaşanan araçlar için bu işlem oldukça yaygın. Peki rektifiye nedir?
Halk arasında motor revizyonu adıyla anılan rektifiye işlemi parça boyutlandırması, aksam değişimi ve çatlak onarımı gibi işlemlerden oluşur. Yapılan bu işlemler sayesinde zamanla yıpranmış motor parçalarının eski performansına dönüşü sağlanır. Bu sayede otomobil tekrardan verimli bir şekilde çalışmaya başlar.
Motor rektifiye işlemi her araca özgü farklı bir yapılış biçimine sahip. Bunun nedeni işlem öncesinde hasarlı parçaların ayrı ayrı tespit edilmesi. Yapılan gözlemlerden sonra hangi parçanın bakımı veya değişimi yapılacağı belirlenir. Hemen ardından sürecin yol haritası çıkarılır. Gerekli testler uzmanlar tarafından yürütülür ve süreç tamamlanır.
Araçlarda motor yenileme işlemlerinin yapılmasında pek çok farklı neden rol oynar. Başlıca nedenlerden birisi otomobilde performansın düşmesi. Uzun yıllar boyu kullanılan araçlarda motor parçaları yıpranır. Bunun sonucunda motor verimli bir şekilde çalışmaz. Yıpranmış aksamlar üzerinde onarım veya değişim işlemlerinin yapılması performansı tekrardan yükseltir.
Bakım ve onarım işleminin yapılmasında rol oynayan bir diğer faktör de motor yağının gerekli düzeyin üstüne tüketimine dayanır. Verimsiz çalışma sonucu aşırı ısınan motorlarda yağa duyulan ihtiyaç artar. Bununla beraber yağ deposu ve karter gibi aksamların aşınmasına bağlı yağ sızıntıları ortaya çıkabilir. Yenileme işleminde tüm sorunlar mercek altına alınır. Böylece akıntı ve tüketim problemi çözüme kavuşturulur.
Otomobil egzozundan mavi renkli dumanların yükselmesi revizyon gereksinimine işaret eder. Bu problemin temel nedeni motorda ortaya çıkan problemler. Araba yakıtının doğru bir şekilde kullanılmaması sonucu yanıklar ve farklı renklerde duman salınımı başlar. Dolayısıyla rektifiye esnasında bu problem için de gerekli incelemeler yapılır. Yakıtın işlenmesinde görevli aksamlarda ilgili arızanın kaynağı bulunur. Ardından onarım veya değişim çalışması yürütülür.
Rektifiye işlemlerinde verimli bir sonucun anahtarı, doğru hizmet sağlayıcıları tercih edilmesi. Alanında tecrübeli servislerden rektifiye hizmeti alınmadığı takdirde revizyonun verimi düşer. Bu nedenle orjinal yedek parçaların kullanıldığı profesyonel teknik servislerde işlem yapılması gerekir.
İkinci el araç alımında akıllara “Rektifiye edilmiş motor nasıl anlaşılır?” sorusu takılır. Rektifiye adı verilen yenileme işlemi motor sağlığı için oldukça etkili. Bununla beraber işlemleri bir uzmanın yapması gerekir. Aksi takdirde araçta büyük hasarlar ortaya çıkabilir. Bir motorun rektifiye daha önce edildiğini anlamak için teknik servis incelemesi yapılmalı.
Yenileme işlemleri sayesinde otomobil tekrardan eski performansına kavuşur. Bu işlem birçok farklı motor aksamı üzerinde gerçekleştirilebilir. Verimli bir çalışma yapılması durumunda motor yenileme masrafları asgari tutarlara indirilir. Bütçenin aşılmasına yol açacak problemler önlenir.
Pek çok farklı motor aksamına rektifiye yapılabilir. Başlıca rektifiye edilen parçalardan birisi krank mili. Bu parçanın görevi içten yanmalı motorlarda sistemik hareketle enerji üretmek. Üretilen enerji doğrudan motora yönlendirilir. Parçanın görevini yerine getirmemesi durumunda araç performansı giderek düşer.
Yenileme işlemi yapılan parçalardan bir diğeri kayışlar. Triger kayışı olarak da anılan bu parçanın görevi krank mili ve motor arasındaki aktarıma yardımcı olmak. Kayışların zamanla aşınması durumunda kopmalar meydana gelir. Aksam yenilenmediği takdirde otomobil iş görmez hale gelir.
Aracın egzozundan mavi duman çıkması durumunda yakıt kontrolü ve tüketimine bağlı aksamların arızalandığı anlaşılır. Böyle bir durumda revizyon çalışması doğrudan ilgili aksamlara yönlendirilir. Parçaların durumuna göre onarım veya değişim çalışması yürütülür. Çalışma sonrasında araba, sağlığına tekrardan kavuşur.
Otomobil motorlarında oldukça mühim bir role sahip supablar, hava ve yakıtın sistemin yakma haznesine geçişini kontrol eder. Zamanla yıpranan subaplar açılma ve kapanma esnasında problem çıkarır. Yakıt doğru bir şekilde kullanılmadığından motor düzgün çalışmaz. Dolayısıyla bu parçanın arızalanması durumunda revizyon işlemi yapılması gerekir. Aksi takdirde aracın verimi gitgide düşüşe uğrar.
Rektifiye işleminin yapıldığı daha birçok farklı motor parçası var. Piston kafası, segman ve eksantrik mili gibi aksamlar diğer önemli parçalar arasında yer alır. Değişim ve onarım çalışmaları sonucunda bu aksamların arızaları giderilir. Bu sayede sürüş esnasında ve sonrasında ortaya çıkan problemler çözülmüş olur.
Bakım ve değişimde akıllara takılanlar arasında “Motor rektifiye nasıl yapılır?” sorusu yer alır. Yenileme işlemi için her araca özgü bir yol haritası bulunur. Bu durumun temel nedeni arasında arızaların ve problemli aksamların araçtan araca değişim göstermesi yer alır. Bununla beraber sürecin işleyişinde takip edilen adımlar benzer. İşte rektifiye işleminde izlenilen yol haritası:
● Motor revizyonu işleminin başlangıcı aracın yapısına göre bloğun nasıl çıkarılacağının tespit edilmesi gerekir. Hemen ardından araç kriko veya lift yardımıyla kaldırılır. Bu sayede sistem içerisindeki yağ tamamiyle boşaltılır.
●Otomobil yuvasında yer alan motorun çıkarılması için bağlantılı aksamlar dikkatli bir şekilde sökülür. Bununla beraber aracın göstergelerine ve diğer kısımlarına giden kablolar çıkarılır. Motorun sökülmesine engel olacak etkenler ortadan kaldırılır.
●Yapısı ve içeriği gereği yüksek ağırlıklara sahip motor sanayi tipi bir vinç yardımıyla araçtan ayrılır. Hemen ardından işlemlerin yürütüleceği alana aktarılır. Böylece çalışma sırasındaki potansiyel sorunların ortaya çıkması önlenir.
●Krank mili ve pompalardan başlanarak motor parçaları teker teker sökülür. Sonrasında potansiyel arıza sebebi sayılan aksam ve sistemler kenara ayrılır.
●Çıkarılan parçalar atölye ortamında temizlenir. Ardından yıkanan aksamlar kurumaya bırakılır. Bu sayede aksamlar zamanla biriken yağ ve kirlerden arındırılır. İşlem sırasında parçalar daha rahat bir şekilde gözlemlenir.
●Motorun önemli parçaları arıza tespiti için incelenir. Böylece performans düşüşü veya aşırı yağ tüketimi gibi problemlerin kaynağı bulunur. Bakım işleminin yol haritası çıkartılır.
●Arıza tespiti yapılan parçaların onarımına başlanır. Artık bakıma uygun olmayan aksamlar için uygun yedek parçalar temin edilir. Bu sayede motorun tüm eksiklikleri giderilir. Bakım sonrasında aksamlar tekrardan birleştirilir. Bir bütün halinde ve sırasıyla motordaki yuvalarına taşınır.
●Motorun rutin bakımı içerisindeki aksamların onarımı yapılır. Hemen ardından tüm parçalar tekrardan motor içerisine dikkatlice yerleştirilir. Motorun arabaya yerleştirilmesiyle onarım kısmı tamamlanır. İlgili testler gerçekleştirildikten sonra revizyon işlemi sonlandırılır.
Rektifiyeden verim almak için tüm işlemler adım adım bir uzman tarafından uygulanmalı. Aksi halde, motorun içinde daha ciddi sorunlar ortaya çıkabilir. Bunun sonucu olarak bir sonraki bakım ve onarım masrafları artar. Bir uzman tarafından yürütüldüğünde ise motor tıpkı sıfır bir araçta olduğu gibi çalışır. Verim ve performans tekrardan yükselişe geçer. Sürüş deneyiminde konfor ve rahatlık gözlemlenir.
Motor revizyon işlemlerinde merak edilen çalışmalardan birisi de “Honlama Nedir?” sorusundan geçer. Rektifiye işlemi esnasında motor bloğunda yer alan silindirik bölümlerin onarılması gerekir. Zamanla aşınan silindirik yüzeylerin verimli çalışması için honlama işlemi uygulanır. Bu işlemin yapılışı ise yüzeyin pürüzsüzleştirilmesine dayanır.
Pürüzsüz bir yapıya sahip silindirler sürüş esnasında daha az aşınır. Böylece motor daha daha rahat biçimde çalışır. Sürüş deneyimini düşüren potansiyel motor arızalarının önüne geçilir.