Motor, genellikle içten yanmalı motorları kullanarak ileri ve bazen geri olacak şekilde itme hareketi yapan tüm motorlu taşıtlar için önemli bir güç kaynağıdır. Soğutma sıvısı olmadan parçalar aşınabilir, sıkışabilir ve kırılabilir. Bu nedenle aracınızın bakımı için önemli bir bileşendir. Bu sistemlerde gerçekleşen fiziki olaylar nedeniyle motorlar oldukça ısınır. Koruma açısından uygun önlemler alınmadığı durumda, motorun aşınma olasılığı oldukça yüksektir ve bazı parçalar da zamanla erime noktasına bile ulaşabilir. Bu tür bir senaryo size çok büyük bir maliyete sebep olabilir, bunun için araba neden su eksiltir sorusunun cevapları oldukça önemlidir. Fakat iyi haber şu ki motorun aşırı ısınmasını çok kolay bir şekilde azaltmak da mümkündür.
Araç motor suyu eksilmesi kontrol edildiyse ve rezervuar seviyesi düştüyse, aracın altında su birikintisi oluştuysa veya motor suyu ekledikten hemen sonra gösterge panelindeki motor soğutma sıvısı ışığının yanması gibi belirtilerle motor suyu eksilmeye devam ediyorsa, soğutma sisteminizde sızıntı olabilir.
Arabanın su eksiltme sorunu sistemin her yerinde meydana gelebilir. Soğutma sıvısı hortumlarınızdan birinde çatlak, su pompanızda bir sorun veya radyatörünüzde soğutma sıvısını damlatan bir delik olabilir. Buna ek olarak radyatör kapağı veya silindir kapağı contası da kırılmış olabilir. ‘’Araba neden su eksiltir?’’, motor suyunun eksilmesi nasıl anlaşılır ve değişimi nasıl yapılır gibi konuları detaylarıyla inceleyelim.
Bir arabanın motorunda gözle görülür bir sızıntı olmamasına veya yağa karışmamasına rağmen önemli miktarda su tüketilmesinin birkaç olası sebebi vardır. Araç su eksiltme nedenleri şöyle sıralanabilir:
Soğutma Sistemi Sorunları: | Aracın soğutma sisteminde, sızdıran bir radyatör, arızalı bir su pompası veya hasarlı bir silindir kapağı contası gibi bir sorun varsa, bu durum zamanla motor suyu azalması gibi durumlara neden olabilir. Bu motor suyu kaybı, uygun seviyeleri korumak için sahibinin sisteme sık sık daha fazla su eklemesini gerektirecektir. |
Yoğuşma Oluşumu: | Bazı durumlarda, özellikle daha soğuk iklimlerde, normal motor çalışması motorun içinde yoğuşma oluşumuna yol açabilir. Bu su buharı, gerçek bir sızıntı olmasa bile, motorun havalandırma deliklerinden kademeli olarak dışarı çıkabilir ve yüksek su tüketimi izlenimi verebilir.
|
Piston Segmanı veya Silindir Duvarı Aşınması: | Zamanla, motordaki piston segmanları veya silindir duvarları aşınabilir. Bu da az miktarda yanma gazı ve su buharının segmanların arasından kaçmasına neden olabilir. Bu "sızıntı", motorun karter havalandırma sisteminden su kaybının artmasına neden olabilir.
|
Arızalı Su Pompası veya Termostat: | Su pompası, soğutma sıvısını düzgün bir şekilde dolaştırmıyorsa veya termostat kapalı kalmışsa, bu durum motorun normalden daha sıcak çalışmasına neden olabilir. Bu yüksek çalışma sıcaklığı soğutma sıvısının daha fazla buharlaşmasına yol açabilir. Bu durum, daha yüksek su tüketimine neden olur. |
Araba neden su eksiltir sorusunun nedenlerini inceledikten sonra arabanın su eksiltmesi konusunda bir kaçak olup olmadığını anlamak için sorunu doğru bir şekilde teşhis etmek gerekir. Arabanızın motorunda suyun eksildiğini öğrenmek için aşağıdaki adımları kontrol edebilirsiniz.
● Bazen kaputun altında buhar veya zeminde şüpheli damlalar gibi belirgin işaretler, her zaman olmasa da motor suyunun eksildiğini yarı açık hale getirir. Motor suyu eksilmesi, hafif çatlamış bir hortum, radyatördeki küçük bir delik veya bir su pompası sorununun sonucu olabilir. Öte yandan, motor suyu sızıntısının, aracın içinde gelişmesi veya buz çözücüsü aracılığıyla buharlaşarak sise dönüşmesi de mümkündür. Araba park halindeyken, kaputun altındaki zeminde su birikintileri veya damlalar olup olmadığına bakarak motorun suyun azalmasını kontrol edebilirsiniz. Soğutma sıvısı gibi görünen ve kokan herhangi bir sıvı bulursanız, arabanızın kaputunu açın ve radyatörünüze giden ve radyatörünüzden çıkan hortumlar dahil olmak üzere doğrudan üstte bulunan parçaları inceleyebilirsiniz. Radyatörünüzün alt tarafında da nem olup olmadığını kontrol edebilirsiniz.
● Sızıntıya dair belirgin bir kanıt bulamazsanız, sorun arızalı bir radyatör kapağı olabilir. Radyatör kapağınız, soğutma sıvınızın bir kısmını taşma tankına yönlendirerek soğutma sisteminizdeki basıncı kontrol etmeye yardımcı olur. Kapak bozulursa veya sorun çıkarırsa, soğutma sıvısını çok hızlı bir şekilde boşaltabilir ve bu da taşan bir radyatöre ve motor suyunun eksilmesine yol açabilir. Bunun için, yıpranmış veya yırtılmış radyatör hortumları, radyatördeki beyaz çizgiler, düzgün çalışmayan bir radyatör veya aşırı ısınan bir motor olup olmadığı kontrol edilmelidir.
● Motor aşırı ısınıyorsa, bu silindir kapağı contalarında sorunlara yol açabilir. Patlamış veya başka bir şekilde bozulmuş silindir kapağı contaları, motor suyunun silindirlere girmesine ve egzoz sisteminden kaybolmasına neden olabilir. Bunu gösteren işaretleri takip etmek önemlidir; beyaz, bulanık veya süt görünümlü yağ, egzoz borusundan gelen su sızıntısı, egzoz borusundan çıkan beyaz duman, soğutma suyu haznesinde, radyatörde veya her ikisinde de kabarcıklanma görüntüsü, motor güç kaybı gibi belirtiler aşırı ısınan bir motorun habercisidir.
“Araba neden su eksiltir?” sorusunu sormanıza neden olabilecek diğer sorunlar arasında radyatör tıkanıklıkları ve soğutma sisteminiz boyunca optimum akışı engelleyebilecek diğer sorunlar da yer alır.
Aracınızda motor suyu eksilmesi yaşıyor ancak sızıntı tespit edilemiyorsa, bunun sebebi birkaç parça olabilir. Patlamış bir silindir kapağı contası, kırık bir silindir kapağı, hasarlı silindir delikleri veya bir manifold sızıntısı olabilir. Bununla birlikte hidrolik kilit de bunlara sebep olabilir.
Antifriz herhangi bir belirgin sebep olmadan kaybolursa, bu bileşenleri çatlaklar, hasarlar veya kusurlar açısından kontrol edebilirsiniz. Bu sorunlardan herhangi biri, çok uzun süre çalışıyorsa motoru mahvedebilir. Fakat, tamirci soğutma sıvısında egzoz gazı izi bulamazsa rahat bir nefes alabilirsiniz. Bu, sıvının henüz motora ulaşmadığı anlamına gelir.
Kaputun altındaki en önemli sıvı motor suyudur ve motorun aşırı ısınmasını önlemek için soğutma sıvısı olarak motorun sıcaklığını korur. Peki motorda su eksilmesi ya da uzun yolda araba su eksiltmesi durumunda arabaya ne olur? Böyle bir durum gerçekleştiğinde aşağıdaki belirtilerin yaşanması muhtemeldir;
·Motor suyunun azalmasının ilk işareti gösterge paneli uyarı ışığı veya artan sıcaklık göstergesi olmalıdır.
·Modern bir araba kullanıyorsanız, aracın otomatik motor kesme özelliği vardır. Bu, soğutma sıvısı eksikliği nedeniyle motor ısınmaya başladığında hasarı önlemek için tasarlanmıştır. Fakat arabanın motoru soğuyana kadar daha fazla gidemezsiniz.
·Arabanızda hız kesme özelliği yoksa ve sürüşe devam ederseniz, aşırı ısınan motor parçalarına zarar verme riskiyle karşı karşıya kalırsınız. Bu sadece pahalı onarım masraflarına yol açmakla kalmaz, aynı zamanda kalıcı ve onarılamaz hasara da neden olabilir.
Arabanızdaki motor suyunun eksildiğinin nasıl anlaşıldığını ve nedenlerini inceledikten sonra motorun su eksiltme çözümü de kolaylıkla yapılabilir. Motor soğutma sıvınızı kendiniz değiştirerek, araç bakım masraflarından da tasarruf edebilirsiniz.
Motor suyunun değişimi için adım adım yapılacaklar şöyledir:
·Motorun soğuk olduğundan, el freninin çekili olduğundan ve aracınızın birinci viteste olduğundan emin olun.
·Aracınızın ön kısmını kriko üzerine alarak dikkatlice kaldırın.
·Altına kriko sehpaları koyun ve krikoyu aşağı indirin, arka tekerleklerin takozlarının yerinde olduğundan emin olun.
·Alt gövde korumalarını çıkarın.
·Radyatörün altına bir kap yerleştirip tahliye vanasını açın.
·Soğutma sıvısının tamamen boşaldığından emin olmak için tankı iyice yıkayın.
·Yedek tankı bulup yuvasından çıkarın ve kalan soğutma suyunu boşaltın, ardından tankı tekrar yerine takın.
·Tahliye vanasını değiştirin.
·Sistemi, doldurma ağzının tabanına kadar doldurun.