İster deneyimli bir sürücü olun ister tamamen yeni başlayan bir şoför olun, dizel veya benzinli araç kullanmanıza bakılmaksızın araba kaputu içindekiler için aracınızın kaputunu açtığınızda fark etmeniz gereken dört ana bileşeni bilmeniz yeterlidir. Bunlar; motor soğutma suyu, fren hidroliği haznesi, motor yağı kontrol çubuğu ve cam silecek suyudur.
Arabanın kaputunun altına bakmak veya araba kaput içi isimleri işlevleriyle bilmek en deneyimli sürücüler için bile bazen kafa karıştırıcı bir iş olabilir. Araba kaputunun içindeki parçalar hakkında detaylı bilgileri gelin birlikte öğrenelim.
Kaputun altında gördüğünüz parçaların büyük kısmı motordur ve araba kaput içi parçaları arasında en çok yer kaplayan parçadır. Motor, aracınıza güç veren ve aracınızı ileriye iten ana bileşendir. Bir nevi arabanın kalbidir.
Hava içeri girer, sonra sıkıştırılır ve benzinle karıştırılır. Yakıt ve hava karışımı patlar ve motorun dönmesini sağlayan pistonları hareket ettirir. Egzoz daha sonra egzoz borusundan dışarı atılır. Hava pompasını çalıştırmak için birçok parça gereklidir. Bunlar; hava filtresi, yakıt enjeksiyon sistemi, silindirler, vanalar, şanzıman, egzoz sistemi, akü ve alternatördür.
Akü, arabanın çalışmasında motor kadar önemli bir işleve sahiptir ve araba kaput içi parçalar arasında olmazsa olmazlardandır. Araç aküsü, arabayı çalıştırmak için kimyasal enerjiyi elektrik enerjisine dönüştürür ve bu enerjiyi marşa ileterek motorun dönmesini sağlar. Akü olmadan marş motoru, motoru çalıştırmak için ihtiyaç duyduğu enerjiyi alamaz ve araba hiçbir yere gidemez.
Motorun yakınında küçük bir motor olan marş motoruna akü aracılığı ile elektrik gönderilir. Marş motoru aküden güç aldığında, daha sonra motordaki volan veya esnek plaka adı verilen daha büyük bir dişliye bağlanan küçük bir dişliyi devreye sokar. Marş motoru, krank milini döndüren ve motorun yanma sürecini başlatan volanı döndürür. Yanma süreci başladığında, marş motoru devreden çıkar. İşlem sonunda marş motoru ve akünün işi tamamlanır.
Radyatör, aracın soğutma sisteminin ayrılmaz bir parçasıdır. Farklı motor soğutma sistemleri mevcut olsa da hepsinde bir radyatör bulunur. Radyatörün sıcaklığı düzenleme verimliliğini artırmak için motora yakın bir yerde olmalıdır. Arabanın kaputu içerisinde yer alan radyatörler, genellikle ön kaputta, motorun yakınında bulunur. Fakat bazı araçlarda, motorun arka kısımda olmasından dolayı radyatör de arka kısımda bulunabilir.
Bir radyatörün işlevini etkili bir şekilde yerine getirebilmesi için fan kavraması, mahmuz hattı ve su pompası gibi diğer parçalar da devreye girer. Bu bileşenlerin her biri radyatöre yardımcı olur. Böylece radyatör, aracın motorunu serin tutmasına yardımcı olur.
Araba kaputun içindekiler arasında ve motor için önemli bir parça olan motor soğutma suyu, motorun sıcaklığını düzenlemek, kireç oluşumunu önlemek ve korozyona karşı koruma sağlamak için aracın soğutma sistemine eklenir. Soğutma suyu, antifriz suyla seyreltildiğinde oluşur. Motora uyması için önceden karıştırılmış bir soğutma suyu olarak da satın alınabilir. Çözelti doğru seviyede tutulmazsa, radyatör ve motorun kendisi de dahil olmak üzere aracınızın birçok parçası hasar görme tehlikesiyle karşı karşıya kalabilirsiniz. Antifriz haznesi genellikle kırmızı, pembe, yeşil veya turuncu renkte parlak bir sıvı içeren küçük, şeffaf plastik bir kap şeklindedir.
Aküyü şarj ederken aracınızın elektrik sistemine güç veren alternatör, araba kaputu içindekiler için önemli bir bileşendir. Bu ayrılmaz parça, motordan gelen mekanik enerjiyi, ateşleme sistemi, ışıklar, müzik sistemi, klima ve daha fazlası dahil olmak üzere bir araçtaki her şeye güç veren elektrik enerjisine dönüştürür.
Alternatörün nasıl çalıştığını ve bileşenlerini, türlerini ve arıza uyarı işaretlerini anlamak, sürücülerin bu bileşeni düzgün bir şekilde korumasını sağlar. Bu, kesintisiz bir güç kaynağı sağlar ve alternatör sorunları nedeniyle yollarda mahsur kalmayı önler.
Fren hidroliği araba kaputu içindekiler için önemli olan diğer bir parçadır ve frene basınç uyguladığınızda aracınızı durdurmada hayati bir rol oynar. Doğru seviyede fren hidroliği olmadan frenleriniz tehlikeye girer. Fren sıvısı, genellikle sarı bir altıgen şeklinde ve uyarı sembolü bulunan siyah vidalı bir kapakla birlikte plastik bir haznesinin içinde bulunur. Bu sıvının altın renginde olduğundan emin olunmalıdır. Çünkü fren sıvısı zamanla kirlenebilir ve kahverengi bir renge dönüşebilir, bu da etkinliğinin azaldığının bir işaretidir.
İçten yanmalı motorların hepsinde motor yağı kontrol çubukları bulunur. Kontrol çubuğu, turuncu, sarı veya beyaz plastik halka saplı uzun ve düz bir metal çubuktur. Motor yağı kontrol çubuğu, motorun üst veya yan taraflarında bulunur Esas amacı, motorun içindeki yağ seviyesini göstermek, yağın durumu hakkında bilgi vermektir. Bununla birlikte, motorun durumu hakkında da fikir verebilir. Yağ seviyesi C veya MIN işaretinin altındaysa, motorda yağ eksikliği var demektir. Öte yandan, yağ seviyesi H veya MAX işaretinin üstündeyse, motorda çok fazla yağ olduğu anlamına gelir.
Bir araçtaki hava filtresi, polen ve toz gibi zararlı kirleticileri araç içinde soluduğunuz havadan uzaklaştırmaya yardımcı olur. Bu filtre genellikle torpido gözünün arkasında bulunur ve aracın HVAC sisteminden geçerken havayı temizler. Arabanızda hoş olmayan bir koku olduğunu veya hava akışının azaldığını fark ederseniz, sisteme temiz hava vermek için hava filtresini değiştirmeniz gerekir.
Yağ, yanma sürecinde küçük metal talaşları ve parçacıkları alır. Kontrol edilmezse, bu parçacıklar hızla birikebilir ve pompaya, motor yataklarına, silindir duvarlarına ve yağın basınç altında geçtiği diğer alanlara zarar verebilir. Parçacıklar ayrıca filtreyi tıkayabilir, bu da sizi yağ basıncının düşmesi tehlikesine sokar ve hızla ciddi motor hasarına neden olabilir. Yağ pompası kullanılmış yağı filtreden geçirerek parçacıkları temizler ve yağın geçmesine izin verir. Daha sonra yeni süzülmüş, temiz yağ aracınızın sorunsuz çalışmasına yardımcı olmak için motora geri döner. Yağı olması gereken yerde tutar.
Araba cam silecek suyu, sabun kullanmanıza gerek kalmadan ön camdaki kum ve kiri çözmek için metanol ve diğer kimyasallar içeren sıvıdır.
Kışın, cam silecek suyu, sürücü ve yolcular için risk oluşturabilecek küf ve bakteriler için bir konak görevi görür. Bu nedenle, bakteri oluşumunu önlemek için silecek suyu deposu düzenli aralıklarla temizlenmeli ve yeniden doldurulmalıdır.
Bununla birlikte cam silecek suyu, her türlü iklim ve ortamda boru patlamalarını ve çatlaklarını önleyen antifriz elementleri de içerir.